Din Jurnalul Taberei de Scrabble Covasna 1985, de Mihai Covaciu
Alte articole:
4 mai 1985 - zi plina la Tabăra de Scrabble Covasna '85
4 mai 1985 - zi plina la Tabăra de Scrabble Covasna '85 (II)
4 mai 1985 - zi plina la Tabăra de Scrabble Covasna '85 (II)
DATA: 10 MAI 1985, orele 9.30 a.m.
ARBITRU PRINCIPAL: Ninel ALDEA.
CU FORME FLEXIONARE.
În general, timpul de gândire la
fiecare depunere a fost de cca 20 minute. S-a cerut
numai poziţia depunerii şi cuvântul, fără calculul
punctajului. Orice soluţie greşită (cuvinte inexistente etc.)
s-a penalizat cu 5 puncte.
Iuliu IOVANOV
|
Nicolae OPRIŞIU
|
Clasament |
||
1.
|
Viorel NAGHI
|
2388
|
2.
|
Iuliu IOVANOV |
2341
|
3.
|
Nicolae OPRIŞIU
|
2129
|
4.
|
Tinel ALDEA
|
1741
|
5.
|
Gabriel ENE
|
1570
|
6.
|
Ovidiu OPRIŞIU
|
1537
|
7.
|
Ştefania IORDACHE
|
1272
|
8.
|
Niculae Ermil EFTIMIU
|
1185
|
9.
|
Francisc KONICIKA
|
1180
|
10.
|
George IATAN
|
1139
|
11.
|
Dorel Ionel FLOREA
|
1128
|
Grila
partidei
ARBITRU
PRINCIPAL: Ovidiu OPRIŞIU (zis Duţu); ARBITRI DIVERŞI: Carmen
OPRIŞIU, Mirela ALDEA, Gabriela ALDEA.
EXTRAGERE
SELECTIVĂ, CU FORME FLEXIONARE.
Clasament
ÎN URMA CĂRUIA ARE, ÎN SFÂRŞIT,
ŞI TÂRGOVIŞTE UN… MARE BRAD!
1.
|
Tinel ALDEA |
1085
|
15
|
2.
|
Alexandru
PETRESCU
|
1073
|
11
|
3.
|
Dan URSULEANU
|
1058
|
13
|
4.
|
Viorel NAGHI
|
1051
|
12
|
5.
|
Ninel ALDEA
|
1038
|
12
|
6.
|
Niculae Ermil
EFTIMIU
|
1003
|
9
|
7.
|
Gabriel ENE
|
893
|
9
|
8.
|
Nicolae OPRIŞIU
|
882
|
10
|
9.
|
Dorel Ionel FLOREA
|
771
|
2
|
10.
|
George IATAN
|
744
|
6
|
11.
|
Francisc KONICIKA
|
695
|
4
|
12.
|
Ştefania IORDACHE
|
683
|
6
|
Avertismente: N. Aldea şi Petrescu (-20), Eftimiu (-15), Iordache, Florea, Ursuleanu şi Naghi (-10)!
Depuneri anulate: Iordache (6), Iatan (5), Konicika (3), N. Oprişiu, Ene (2), T. Aldea, Naghi (1)!.
Atenţie mărită!
Ideea acestei forme de joc datează din vara anului 1984 şi a fost lansată de ing. Şerban TEODORU. Pe parcurs s-au mai pus la punct (?!) regulamentele şi se desfăşoară partide experimentale, după cum urmează:
a) Varianta DUPLEX:
ing. Şerban TEODORU
b)
Varianta SIMPLEX:
ing. Nicolae OPRIŞIU
c)
Varianta GRUPAJ:
ing. Serghei PETROVICI
| ||
Şerban
TEODORU
|
Nicolae OPRISIU
|
Varianta GRUPAJ este mai recentă, cu
grupe stabilite anterior.
Noutatea faţă de celelalte forme
de joc este aceea a sublinierii “adversităţii” partenerilor, prin alegerea literelor pe care va
trebui să le depună fiecare, de
către adversar. În cele ce urmează ne vom referi doar la
primele două variante (“D” şi “S”).
În
varianta “D” se joacă cu două seturi de litere, fiecare jucător
având grila lui, iar în varianta “S” cu un singur set de litere şi o
singură grilă, comună.
Fiecare
jucător formează şi transmite partenerului câte o grupă de
7 litere cât mai “duşmănoasă” – care să limiteze deci cât
mai mult posibilităţile de depunere (implicit de punctaj) ale
celuilalt.
Structura
de principiu a grupei de litere: 3 vocale + 3 consoane + 1 valoare. Dar:
maximum 2 consoane şi maximum 2 vocale pot fi identice !!! Jokerul se
consideră vocală iar litera M valoare! Astfel sunt 14 grupe de 7
litere + ultima grupă de 2 litere, în toate grupele fiind câte o valoare. Literele
nedepuse dintr-o grupă se elimină din joc !! Se pot stabili şi
alte structuri de grupe, chiar pe numărul turului, dacă există
un acord comun “încheiat” la începutul jocului (formarea grupei fiind, de
exemplu, în funcţie de anterioara depunere a partenerului…).
Cu
fiecare grupă primită se pot face “n” depuneri (dar uzual se convine
la n = 0…4, deci maximum 4 depuneri).
În
privinţa sistemului de punctare, se disting şi aici două
variante: DIRECT – cu un singur punctaj în fiecare tur şi TRIPLU – cu trei
punctaje / tur. În varianta SCRABBLE ADVERS (DUPLEX sau SIMPLEX) TRIPLU, primul
punctaj este cel al depunerii (depunerilor) din tur. Al doilea punctaj, pe care
şi-l adjudecă adversarul, este dat de diferenţa între varianta
de depunere jucată şi o altă depunere posibilă,
văzută sau… premeditată de partenerul care a transmis grupa !!! (Pe scurt, dacă ai depus mai puţin
decât ştie adversarul că ai putea depune, ai încurcat-o!; nota M. Covaciu.)
Acest
punctaj este în majoritatea cazurilor ∆T>0, deoarece urmărind
şi dezvoltarea ulterioară a grilei, jucătorul care a primit
şi depune grupa nu va uza de potenţialul imediat maxim de puncte care
se poate obţine cu ea! (Simplu ! – n.
M.C.)
“Expeditorul”
grupei, cel care beneficiază de punctajul ∆T, nu are nici un
considerent tactic de a nu declara ∆T maxim = T´- T; şi ca atare
dacă “destinatarul” grupei – cel care a jucat-o efectiv şi a
obţinut punctajul T iniţial – are o soluţie de depunere cu
punctaj şi mai bun (T´´), atunci se naşte al treilea punctaj
∆T´ = T´´ - T´ x 10, pe care şi-l adjudecă “destinatarul”. (Din ce în ce mai simplu… n. M.C.)
O asemenea
partidă se pretează la jocul prin corespondenţă (timp
considerabil de analiză la fiecare tur…). Evident, numărul tururilor
la SCRABBLE ADVERS DUPLICAT = 15, iar la SCRABBLE ADVERS SIMPLEX = 8 (iar ansamblul de tactici în cele
două forme este diferit).
Regulile privind tehnica
depunerii şi a calcului punctajului sunt aceleaşi ca la Scrabble
liber.
SE
JOACĂ NUMAI CU FORME FLEXIONARE !!!
Exemplu de foaie-tip de concurs:
JUCĂTORUL
A
|
JUCĂTORUL
B
|
- transmite grupa de litere:
(1) E O O – N N R – J
|
- face depunerea:
1.
H7: NO = 2 x 2 = 4
2.
I6: RO = 3
ad. 7H: NO = 3
3.
6I: RE = 4
|
TOTAL T1 = 14 puncte
- transmite foaia şi grupa
pentru partener:
(2) I O O – L L
T – X
|
|
- analizează o variantă de
depunere a grupei (1) cu un punctaj T´ - T:
1.
H7: NO = 2 x 2 = 4
2.
9H: RE = 3
ad. H7: NOR = 3
3.
H6: ONOR = 4
4.
9H: REN = 3
|
Note:
-
jucătorul B avea şi alte variante mai bine
punctate, dar a urmărit şi poziţia oferită de partener;
-
Literele J şi N, nedepuse, se elimină.
|
TOTAL T´ = 17 puncte
T = T´ - T = 17 – 14 = 3 puncte
- face depunerea grupei (2):
1.
5J: LOT = 8
2.
5J: LOTO = 4
3.
I6: ROL = 5
4.
L4: IT = 4
|
|
TOTAL T1 = 21 puncte
- transmite grupa:
(3) E U U – C C
P – Z
|
|
- analizează întâi cel mai bun
punctaj cu grupa (1):
1.
8G: NE = 4
2.
9F: NO = 6
3.
10F: OR = 11
|
|
TOTAL: 21
puncte
- optimizează depunerea grupei (2):
1.
J5: TE = 2
2.
J3: IOTE = 4
3.
I2: OL = 6
4.
J2: LIOTE = 11
|
|
TOTAL: 23 puncte
- transmite grupa (4), după ce
face depunerea grupei (3)…
|
… şi aşa mai departe…
Comentarii
Trimiteți un comentariu